Nonbaie în nonArieşi

Nu am renunţat la blog şi nici nu mi-au tăiat netul. Nu am scris nimic nu pentru că am câştigat la loto cu biletul pus cu clasa (dar despre asta cu altă ocazie) şi am fugit pe o insulă (nu neapărat) pustie. Mi-aş fi dorit, dar nu, nu de asta nu am mai scris nimic.

Oook, astăzi vreau să vă vorbesc despre unul din piticii mei. Toată lumea are măcar unul, iar cine zice că nu are: ori nu ştie, ori nu vrea să recunoască. Eu am mai mulţi, dar unul din ei este piticul grammar freak, cum l-am numit eu. Îmi place să vorbesc şi să scriu corect măcar în română şi, deşi nu le ştiu eu pe toate şi mai greşesc din când în când, piticul meu începe să urle şi să bată din picioare când aude sau citeşte nişte enormităţi. Aşa a făcut şi azi când citeam pe caietul unei colege şi am dat cu ochii de o chestie superfaină:

Baia de Arieşi. Ok, nu are mare legătură cu gramatica, but still. Eşti clasa a XII-a şi habar n-ai cum se scrie chestia asta? Bun. N-ai ureche  muzicală să-ţi dai seama că i-ul ăla din final e o iluzie, daaar, se presupune că am învăţat în anii ăştia de şcoală că Arieşul, fir-ar el să fie, e un râu. Ce naiba, măăă? Deci este un Arieş. Punct. Nu doi Arieşi, nu un Arieşi, nu Arieşi. Punct.

Ok, mai erau nişte “aragaze” acolo, dar am început să accept ideea că DOOM 2 îi protejează pe cei care nu vor sau nu pot să înveţe nişte reguli şi atunci trebuie să simtă şi ei că vorbesc corect, vezi “eu continui” în loc de “eu continuu”, acceptarea “aragazelor” pe lângă “aragazuri”, clasei “a-ntâia” pe lângă “întâi” şi aşa mai departe.

Ce mă enervează serios însă, este faptul că lumea îl desparte pe non de restul cuvântului. Săracul. Am căutat pe Google nonstop, iar el mă întreabă dacă am vrut să scriu non stop. Eşti tâmpit? Nu, nu am vrut să scriu non stop. Îmi merge bine space-ul. Nici non-stop n-am vrut să scriu. Am vrut să scriu legat că sunt şmecheră. Aşa scriu eu, legat: nonstop, nonconformism, nonvaloare, nonşalanţă, nonculoare, nonexistenţă, nonsens, nonmaterie, nonformal, nonficţional, nondiscriminare, nonfigurativ, nonprofit şi nu mai ştiu acum. Pentru că aşa se scriu ele în limba noastră cea dulce, legat!

Gata, mi-am trimis piticul la culcare. Sper să doarmă o perioadă lungă de timp!🙂

 

13 thoughts on “Nonbaie în nonArieşi

  1. aia cu “i”-urile e pe baza de ureche muzicala? sau ai zis tu asa?
    pentru ca m-as apuca de chitara sau pian, nu stiu cum sa iti zic. :)))))

  2. Am zis eu aşa, evident :))
    Au scris şi ai mei colegi “Arghezii” în teze, cunosc şi asta🙂 Ah, dar am uitat să spun cum scriu unii: “lighnit” sau “lihnit” în loc de “lignit” :))))

  3. cand ai zis ca ai citit o bazaconie pe caietul unei colege ma gandeam “mmm, sa fiu eu?:-?” :)) apoi m-am linistit.
    L-as adauga si pe dirigu cu virgulele lui dupa daca, fie si altele!!!
    Chestia e ca unii se cred si inteligenti si super destepti si nici nu stiu sa scrie. Vezi R.M. sau A.S.

  4. Nu, nu, nu eşti tu : )) Da, cu virgulele se poate scrie o carte, nu un post. Poate o să le trec şi pe ele în revistă cândva; ca să-l fac pe dirigu’ cunoscut, zic🙂
    Am idee cam cine sunt R.M. şi A.S. dar nu sunt sigură de tot🙂 Îmi spui altă dată.

  5. am rezistat eroic o ora la prega cu o tipa care tot zicea “as scade [x din y]”. Doamne, cat de greu a fost! Piticul meu facea genoflexiuni pe creier :))

  6. Domnişoara viitoare jurnalistă, vă bat! “Grafia cu cratimă este incoerentă pentru că această marcă a negației, ca orice prefix, nu are autonomie, adică nu poate funcționa ca un cuvânt autonom. Conform convenției ortografice românești (formulată mai tranșant în tratatul Formarea cuvintelor, II și în Îndreptarul ortografic, ortoepic și de punctuație, dar mai ales în DOOM2), prefixul se atașează la temă fără cratimă: nonconformist, nonexistențială, nonprofit, nonsens, nonvaloare, nonviolență etc. Acest tip de greșeală este explicabil atât prin aspectul neologic al acestui prefix, motiv pentru utilizator de a-l separa pe baza mai nouă sau mai veche, cât și prin faptul că în alte limbi ( engleză, franceză) grafia corectă, prin convenție, este cu cratimă.” Sursa: http://asociatia-profesorilor.ro/Negatia-cateva-aspecte-normative.html

    În plus, mie nu mi se pare logic să fie doar două cuvinte care se scriu despărţit, “non” e acelaşi element pentru toate🙂 Nu ştiu, eu aşa am citit şi cu regulile astea rezonez🙂

  7. “La derivatele cu pronume substantivizat, la un nume propriu, la o literă sau o abreviere : non-a, non-eu”.
    Iar la non-stop este regula care separa un prefix de un adverb. De obicei se scriu în cuvinte separate, iar din motive fonetice (cum e cazul acum) se despart prin cratimă.

  8. Mea culpa, atunci. La non-eu şi non-a mai înţeleg, dar la non-stop tot nu-i văd sensul oricât m-aş chinui. Sunt câteva noi reguli în DOOM 2 pe care eu le găsesc fără sens şi asta e una din ele. Pot să mă conformez, dar nu o accept în sufletul meu😛
    Plus: “non” nu e tocmai prefix din câte ştiu eu, iar “stop” îmi dă senzaţia că nu e adverb. Poate greşesc, dar “non-stop” e adverbul, “stop” e…interjecţie şi substantiv. În cazul de faţă substantiv, cu sensul de “oprire”. Aşa văd lucrurile😕
    Oricum, să trăiţi! Dacă zice DOOM2, scriem cu cratimă😛

  9. Da, ai dreptate cu adverbul. AM greşit eu. Dar şi la substantiv e aceeaşi chestie. Adică se scriu separat sau cu cratimă din motive fonetice cuvintele ce îşi păstrează individualitatea. Acum de ce nonconformism şi non-stop se scriu diferit, n-am idee!
    Nici eu nu ma împac cu unele reguli, dar noh, n-avem ce să facem momentan . Mai târziu putem să devenim academiciene şi să facem nişte reguli mai precise.

Leave a Reply

