Muzică de basm

Îndrăznesc să spun că aproape toată lumea care trăieşte un pic şi în mediul online are măcar idee despre cine este Tudor Chirilă, ce a fost Vama Veche şi ce este Vama. Ei bine, mie personal îmi plac multe melodii de la Vama Veche şi destule de la Vama şi îl şi admir pe Tudor pentru muzica pe care o face. Aş menţiona aici titlurile a câteva melodii, precum: Epilog, Zmeul, Ana, Fericire, De ce?, Vara asta sau binecunoscuta 18 ani, Pe sârmă17 ani infinit, Cârtiţa, Undeva în Vamă sau Scrisoare către Făt-Frumos.

Şi acum, din categoria la ce te mai ajută în viaţa de zi cu zi studiul operelor literare din liceu?, vă prezentăm un detaliu (ne)semnificativ din ultimul cântec menţionat:

Se ia una bucată idee foarte interesantă de cântec, se adaugă una bucată linie melodică (unde e cazul) frumoasă şi una bucată text care sensibilizează şi se mai apelează la câteva elemente specifice basmului şi mai ales lui Făt-Frumos însuşi. Menţionăm aici următoarele: buzduganul, calul alb, castelul, zmeul, binele şi răul, Ileana Cosânzeana şiiii….Fomilă, Setilă, Păsări-Lăţi-Lungilă. “Aşa, şi?” poate că o să se întrebe unii sau “Acum ai descoperit?” o să gândească alţii. Da, sunt convinsă că nu sunt eu prima, dar dacă ieri mi-a picat fisa, studiind basmul cult, pot eu să nu-mi exprim nedumerirea?

Care e problema mea: Fomilă (care de fapt e Flămânzilă, dar nu asta e ideea, ştiu că nu ieşea măsura), Setilă şi Păsări-Lăţi-Lungilă sunt personajele himerice din Povestea lui Harap-Alb, nicidecum din vreun basm cu Făt-Frumos. Asta e problema mea. Şi-mi tot pun întrebarea dacă a fost o greşeală voită sau nu. Sigur, nu contează atât acest mic detaliu, cât cântecul în sine care, repet, îmi place şi mi se pare extrem de sugestiv, dar ce nu se leagă aici este că Harap-Alb nu are aproape nimic din Făt-Frumos. Cât timp Făt-Frumos e un erou prin natura lui şi are puteri supranaturale şi se bate cu zmeul, Harap-Alb este un simplu fiu de crai, care nu poate să rezolve nimic fără ajutor, pe care i-l oferă printre alţii şi fiinţele fabuloase mai sus amintite.

Aşadar, să fi fost o greşeală tehnică a lui Tudor Chirilă sau a vrut să-i “combine” într-un fel pe Făt-Frumos şi Harap-Alb? Până să daţi răspunsul la întrebare, ascultaţi şi melodia, că merită!

Ia uite, domnule, ce face BAC-ul din om…:D

2 thoughts on “Muzică de basm

Leave a Reply

