Când ne civilizăm?

Aşa ne întrebau ăştia de la ştiri azi dimineaţă, în timp ce umblau într-un sac de gunoi.  Cu alte cuvinte, când sortăm şi noi gunoiul, când învăţăm să punem sticla la sticlă, hârtia la hârtie, plasticul unde trebuie şi pe cel menajer separat? Mno bine. Hai să ne civilizăm. Mie îmi place ideea, mai ales că din reciclare avem multe beneficii, aşa că eu am zis că-mbrăţişez astfel de iniţiative.

Până aici, toate bune şi frumoase, soarele străluceşte, iar Târgoviştea a fost printre primele oraşe care au înlocuit pubelele obişnuite cu din alea selective. N-am înţeles de ce sunt doar două feluri: unele negre pentru gunoi menajer, altele albastre pentru sticlă+plastic+hârtie, dar fie. Am acceptat şi mărirea taxei pentru colectare; bine, nu că aş fi avut de ales, dar na, ziceam. Dacă înainte plăteam cam 7-8 lei pe lună, acum dăm 16, dar ce nu facem pentru mediu, nu? Bun. Şi ne-am pus pe sortat. Adică eu şi probabil o mică parte a populaţiei cu care convieţuiesc. Eforturile noastre au reprezentat însă cantitate neglijabilă, căci restul lumii nu părea să fie prea interesată, aşa că tot după capul lor le-au pus sau, mai bine spus, după lenea lor.

Eheee, dar până la urmă s-a dovedit că ăia care au avut inspiraţia să le pună la grămadă au ieşit în câştig. De ce? Pentru că ei nu au pierdut timpul cu munca în zadar, cum am făcut eu. Pentru că domnii gunoieri au fost surprinşi în timpul muncii de una din vecinele mele, care ducea gunoiul fix atunci. Gunoiul sortat, să ne înţelegem. Discuţia:

Vecina: Nu vă supăraţi, mi se pare mie sau dumneavoastră goliţi toate pubelele în acelaşi container? Domnul (senin!): Da! Vecina (stupefiată!): Păi aşa trebuie sau s-a întâmplat ceva astăzi sau…? Domnul: Nu, doamnă, aşa le punem pe toate! Vecina: Păi şi atunci ce rost mai are că eu vin aşa, ca acum, cu el sortat? Adică eu pierd vremea ca fraiera ca să le amestecaţi dvs.? Domnul (cu un zâmbet reţinut în colţul gurii): Nu ştiu, doamnă, eu aşa am dispoziţie să fac, aşa fac!

Acuma ziceţi şi voi, cu ce drept mai vin ăştia la mine să-mi zică: “Eşti o vacă necivilizată, nu iubeşti mediul! Te doare mâna să le pui separat?” când ăsta ar fi un efort inutil? Cooperativa Munca în Zadar gen, mutată la mine acasă. Nu, mulţumesc, am lucruri mai bune de făcut. Deci nu mai fac muncă patriotică până când nu văd (cu ochii mei, da!) că eu le pun separat, dar şi ei le colectează separat şi într-adevăr tot acest proces are o finalitate. Alta decât să-mi sustragă mie cei 8 lei în plus degeaba!

Chiar sunt curioasă, oare în ce oraşe gunoiul sortat de populaţie e colectat de firmele responsabile tot selectiv?

Sursa foto.

7 thoughts on “Când ne civilizăm?

  1. într-un fel, cazul seamănă cu ceva ce mi s-a întâmplat mie: eram foarte revoluţionară şi m-am dus la o doamnă care ieşise cu câinele afară (tocmai se dăduse legea cu punguţa şi mănuşile la purtător). şi mă iau eu de femeie pentru că a plecat lăsând în urmă producţia câinelui… şi urlă ea la mine: femeie, când nu vor mai fi de-astea de la câinii comunitari, atunci să-mi ceară şi mie să nu las în urmă. hai du-te şi spune-mă … care e al câinelui mei dintre toate câte sunt pe aici? deci… legile sunt doar pentru bani, nu pentru a ne fi mai bine!
    … şi totul e tăcere…🙂

  2. baa
    asta e ceva de genu’ tara arde si baba se piaptana. adica asa vad eu. sunt atatea de rezolvat in tara asta.. ca ma doare capul… ma rog.

    cum ziceai tu sau nu mai stiu cine .. cum ca mai bine mai construim o biserica decat sa facem niste spitale pentru copiii bolnavi de …
    (nu are legatura… dar sunt atatea de rezolvat, mai pe la urma asa sortatul gunoiului.. sau sa incepem cu asta?)

    • Da, eu ziceam aia. Şi aşa e, sunt multe de făcut. Dar sortarea gunoiului nu trebuie să fie nici o prioritate, nici un lucru de lăsat la urmă. Poate să fie foarte bine făcut în acelaşi timp pentru că se salvează bani din chestia asta. În Germania se reciclează vreo 50% dacă nu mă înşel şi nu cred că le merge prea nasol la nemţi : ))
      Problema noastră e interesul care “poartă fesul”, indiferent că e fes galben, portocaliu, roşu sau mai ştiu eu ce culoare. Aia e problema🙂

  3. unde sunt legile? au dat niste legi, cu niste sanctiuni ulterioare, care nu sunt aplicate. pentru ca nu prea exista oameni care sa le aplice. De ce nu dau politiei locale “puterea” de a da amenzi pentru asa ceva? Si atunci politia poate ar fi destul de corecta incat sa ii zica tantei de mai sus “doamna, poftiti aici o draga de amenda”. Ca daca eu trebuie sa dau mai mult de 100 ron ca nu am purtat centura [chestie care tine doar de fiinta mea, de protectia MEA], de ce nu ar da si tanti-taranca-necioplita-careia-nu-ii-pasa-de-ceilalti? Asta e pur si simplu de bun simt. E exact ca si zapada data in fata portii vecinului. Ce ar fi sa il vada pe tata intr-o zi luand lopata si aruncand zapada in curtea vecinei? Pai dar ce mama naibii. Romanului ii trebuie scoasa din cap conceptia ca e singur pe lume si ca nu o sa i se intample nimic. Romanul trebuie educat! Doar ca vor trece multe generatii sa se intample asta.

    • Exact. Legile sunt doar la nivel de teorie, sunt şi atâtea portiţe să scapi şi atâta mentalitate de schimbat: “Da’ de ce să încep eu? Când or face şi alţii, atunci da!”. Ghhh.
      Las’ că faci tu legea peste nişte ani, hehe😛

Leave a Reply

