Sonor sau nu?

Se întâmplă lucruri serioase şi profunde în lume la ora actuală, ştiu. În Japonia e cum e, nici nu vreau să mă gândesc la oamenii ăia oropsiţi, norul radioactiv se plimbă ca la el acasă şi ne dă dureri de cap (mdah!), gaură în ozon este, euro şi dolarul scad, pare-se că ieşim din recesiune şi vine şi primăvara. Desigur, toată lumea este preocupată de problemele cele mai importante, divorţurile anului: Iri şi Moni, Oana şi Pepe. Cu cine rămâne Irina? Este Monica o mamă denaturată? Este Oana gravidă? I-au fost făcute vrăji lui Pepe? Mii de scuze că nu-mi pierd timpul cu asemenea subiecte, mi-am permis să-mi las mintea să zbooooare şi tot zburdând ea pe câmpii, în loc să fie pe prispa lui Moromete, mi s-a aprins un beculeţ, mi-a sunat un clopoţel, ding-ding!

Şi anume: unele cuvinte sunt atât de frumoase şi atât de sonore şi îţi gâdilă urechile în mod plăcut, dar altele sunt destul de urâţele – săracele – şi lipsite de sonoritate, încât dacă le rostesc de mai multe ori, am senzaţia că-mi sună aproape necunoscut şi ciudat. Altele sunt amuzante  şi haioase în ciudăţenia lor. Acum, oi fi eu un pic trilulilu, dar aşa mi se pare, ce să fac? Ca de exemplu:

Cârciumă, cazan, gheară, jgheab, maţe, cotoi, lături (ambele cuvinte: şi cu accentul pe “ă” şi pe “u”), namilă, ploscă, scarlatină, alifie, sordid, procrastinare, smoală, lactaţie, a jupui, osânză, şurub, bidinea, plod, a fâlfâi, târâtor, stropşit, traistă, leafă, găinaţ, opaiţ, chişcar, zloată, fleaşcă/fleşcăi cu familia lor, vâsc.

Astea sunt cele care mi-au venit în cap repede, dar sunt convinsă cu sunt multe astfel de cuvinte în dulcea noastră limbă, care sună haios, ciudat sau chiar urât. Sunt deschisă la sugestii că eu chiar am chef să mă amuz😛

Sursa foto.

6 thoughts on “Sonor sau nu?

  1. Mie imi place cuvantul “catel” (si toata familia de cuvinte de lui “caine” :D), imi inspira veselie si catei care dau din coada :))).

  2. O să-ţi zic altă dată, dar mi-e foarte cunoscut sentimentul. Mi se întâmplă des să mă întreb: Eu cuvântul acesta l-am folosit o viaţă?!

  3. Haha, multe din lista ta le urăsc și eu, dar am ales să zic altul. ”Ciclu” – da, poate că nu sună așa urât, dar eu nu suport să-l aud.

  4. @Iulia – e, hai că la asta nu mă gândeam. Dar l-am citit cu voce tare, să ştii : ))

    @Oana – fair enough🙂 Mie îmi plac mai mult diminutivele “căţel” şi “căţeluş”, decât “câine”. Şi acum că mi-ai sugerat, am în cap nişte dalmaţieni mulţi, dar fără Cruella, desigur :))

    @Ancuţa – exact aşa mă întreb şi eu uneori! Abia aştept🙂

    @Cătă – ultimul e memorabil : ))

    @Misce – să ştii că şi pe ăsta l-am citit tare acum : )) Nu mi se pare prea urât, dar promit să nu-l rostesc în preajma ta😛

Leave a Reply

