1000 lei < 3700 euro

Dacă acum ceva timp criticam sistemul sanitar de stat şi vorbeam despre cum sunt afectaţi bolnavii din cauza lipsurilor mari, astăzi mă gândesc la medicii care lucrează în sistem Poate că nu s-a strâns toată “crema” în România, dar avem mulţi medici buni şi studenţi eminenţi care ar putea să fie medici extraordinari; din păcate, nu pot face performanţă pentru că nu au cu ce. Nu au echipamente, nu au personal auxiliar suficient, nu au medicamente, nu au salarii. Pe scurt, nu prea sunt bani.

Când eram mică mi-aş fi dorit să fiu medic. Între timp mi-am dat seama că nu aş fi putut să o fac din mai multe motive, iar unul din ele este că trebuie să-ţi permiţi să devii medic. Poate ajunge chiar un lux, dat fiind faptul că după 6 ani de facultate mai ai şi minim 3 de rezidenţiat (cred, sper că nu greşesc) în care salariul nu e exorbitant. Iar efortul nu e pe măsură. Gărzi, nopţi nedormite, riscuri de îmbolnăviri mult mai mari, constrângerea de a lucra cu echipamente vechi, care uneori nu permit decât un diagnostic ambiguu. Nu e prea motivant să ştii că nici nu-şi poţi face treaba bine şi punând toată pasiunea care te-a condus către Medicină şi că nici nu-ţi ajung banii de chirie, facturi şi să-ţi mai cumperi şi tu câte-o haină din când în când.
Îmi pare atât de rău că la”Marie Curie” e secţie nouă de cardio-chirurgie, dar nu are cine să o folosească, na, nu e personal pentru că nu e bani să fie plătit personalul. Îmi pare rău că ne pleacă medici buni din ţară, dar mă bucur pentru oamenii din spatele halatului alb. Mă bucur pentru că sunt respectaţi şi plătiţi decent pentru munca pe care o depun şi nu sunt nevoiţi să fie întreţinuţi de părinţi până la adânci bătrâneţi.

Azi am mers cu mama la cumpărături şi ne-am întâlnit cu o cunoştinţă a cărei fiică a terminat acum patru ani Medicina la Craiova. Este medic ginecolog şi era în anul IV de rezidenţiat tot în Craiova. Salariu? 1000 lei. Bănuiesc că nu se întreabă nimeni dacă îi ajungea. Mai ales că era nevoită să-şi cumpere papuci, halat şi alte chestii de genul ăsta. Plus că lucra în nişte condiţii de toată jena. Vorbesc la trecut, pentru că din mai lucrează în Germania. Nu s-a dus la spălat podele, s-a dus să profeseze medicina într-o ţară în care există bani pentru sănătate şi medici, undeva unde e respectată, unde i se pun la dispoziţie lucrurile de care are nevoie, undeva unde îi vine să se dea jos din pat dimineaţa şi să consulte graviduţe. Sau nu neapărat, but you get my point. Câți bani îi dau? La început o idee mai puțin, dar luna asta i-au mărit salariul: 3700 de euro. Asta înseamnă aproximativ de 180 de ori mai mult decât în România. Ok, și prețurile sunt altele, dar mă îndoiesc că sunt chiar de 180 de ori mai mari. Deci iese pe plus și lucrează ce-i place. Păi de ce ar mai fi rămas aici? Din patriotism? Poate să-și iubească țara și istoria și de departe, în timp ce află de pe net știrile de aici. De pe netul pe care îl plătește cu banii câștigați de la serviciul ei decent din țara aia străină. End of story.

Plecați! Sincer, plecați dacă știți că puteți trăi bine în altă parte. În fond, e viața voastră și e ok să aveți grijă de ea, chiar dacă asta înseamnă că noi o să rămânem cam „neacoperiți”. Asta e, se pare că e cazul să fim mai egoiști un pic dacă vrem să ne fie bine, că dom’ președinte n-a menționat în ce țară să trăim bine🙂

8 thoughts on “1000 lei < 3700 euro

  1. Eu mi-am facut-o cu mana mea. Mi-am ales o meserie pe care nu pot sa o practic si in alte tari. Insa, sper ca va fi bine. Imi doresc doar sa mai treaca putin valurile tulburi ale economiei actuale si in 4 ani de zile, pe cand eu voi deveni auditor de justitie la INM, salariu sa creasca la 2000 lei. Multa lume zice ca de ce ar merita un auditor de justitie banii astia, desi nu lucreaza, doar invata si face practica. Dar eu le spun sa se informeze inainte sa vorbeasca. Din 3000 de insi cati candideaza la INM pe sesiunea de examen, aproximativ 100 intra, jumatate de la Unibuc. Ceea ce trist. Ceea ce dovedeste ca tara asta scoate juristi pe banda, fara sa ii pregateasca. Ma rog. M-am abatut de la subiect.

    Mie imi pare foarte rau pentru sistemul medical in care traim. Imi pare rau de umilinta prin care trece un medic care se bucura cand i se baga 5 lei in buzunar. Este groaznic de trist. Este si mai groaznic ca este o spirala infinita. N-avem bani, nu platim salariile medicilor. Medicii n-au salarii bune, nu ingrijesc pacientii. Pacientii mor. Si nu neaparat pentru ca exista zeci cazuri de malpraxis pe an. Ci pentru ca pacientilor le este frica de spital, de doctori fara salarii decente, de aparatura veche. Le e frica sa se vindece.

    E trist…groaznic de trist!

    • Ai să vezi că o să fie bine dacă rămâi așa ambițioasă și hotărâtă. Important nu e că sunt 3000 de inși care dau examen, ci să fii printre cei 100 care intră și atunci e ok. Și economiști ies pe bandă, poate mai ceva decât juriștii, dar dacă ne propunem… ”răzbim noi cumva la lumină”😀

      E foarte trist, într-adevăr, că ne învârtim în cercul ăsta vicios, habar n-am dacă avem șansa să ieșim cândva.

  2. 6 ani tine rezidentiatul, dar nu asta e important, sau mentiunea sa fie receptata drept ceva rautacios nici asta nu intentionez! ce e de neinteles si neingaduit e faptul ca banii sunt colectati din taxele obligatorii pt sanatate de catre cnas, dar administrarea lor e deficitara, discretionara cata vreme e intrata in algoritmul politic. bani stransi cu japca de la toti pentru ceva sunt folositi pentru altceva! normal cred ca ar fi, in toata aceasta logica a imbolnavirilor “cu programare” (alta aberatie bagata pe gatul medicilor de catre guvernanti!) sau alta ineptie de a se fi introdus coplata serviciilor publice de sanatate, sa ai voie dupa ce ti se iau banii fara sa te intrebe nimeni nimic, sa primesti si tu ca om, in genere, in caz ca te imbolnavesti, inapoi contravaloarea cotizata atata timp! adica nu asa, lucrezi, esti somer indemnizat, sau pensionar si ai o problema de sanatate, mergi in spital si papa nu e, cearsafuri nici atat, medicamente nici! pai ce-i asta, banii luati unde se duc?
    si altceva, ai nevoie de la medicii de familie sa te inscrii la facultate, sa te angajezi, sa depui dosar de indemnizatie somaj, sau inainte de asta, dupa ce absolvi o institutie de invatamant si trebuie sa justifici statului roman ticalosit la culme ca-ti cauti activ de lucru ai nevoie de un dosar depus la ajofm “in cautare loc de munca” de a carei validare depinde acea teribila specificatie din legea muncii, codul absurd, certificat medical cu mentiunea “apt pt munca/curs de calificare in meseria de…/admitere facultate”. pai fratilor, de unde pana unde un petec de hartie costa 20-25 lei? nu chitanta, nu nimic! asta ca sa nu mai zic, ca nu importa faptul ca acea hartie cu parafa doctorului e pe bune sau nu, caci, de dorul castigului cu picatura, doctorii scriu ca apt e oricine, indiferent daca sufera sau nu de incompatibilitati de sanatate cu solicitarile unde vor folosi acel act.

    • Nu-ți face griji, nu m-a deranjat mențiunea. Doar că diferă durata de rezidențiat în funcție de specializare și după ce am scris articolul m-am mai documentat: 3 ani minim (medicina de familie și cea de urgență) și 6 ani maxim (chirurgia generală). E mai puțin relevant aspectul ăsta, oricum.

      Ai dreptate în tot ce spui, contribuțiile pe care le plătim aproape că nu se justifică, iar îmbolnăvirea cu programare ar fi chiar de râs, dacă n-ar fi așa tristă situația. Sistemul nostru e în colaps efectiv și doar cele câteva spitale unde mai sunt, de bine, de rău, echipamente și personal corespunzătoare nu pot suplini toate lipsurile. Cât despre hârtiile date aiurea, să ne uităm și la câte certificate de handicap justificate sunt în țara asta. Citeam la Andreea (Tomata cu scufiță) că mamei ei nu vor să-i dea certificat definitiv, că poate se mai vindecă, iar la TV am văzut oameni care aveau hârtii de nevăzători cu însoțitor și permis de conducere pentru vreo trei categorii. Nu-ți vine să-ți faci bagajul și să te cari din țara asta? Adică eu o să mă angajez și o să plătesc contribuții pentru pensiile de handicap ale oamenilor care ar putea munci și ajutoarele sociale ale ălora de se duc să le ia de la poștă cu Mercedesul. Deja m-apucă nervii😦

      • imi vine si mie, ce ai zis tu, deci cu catrafuse cu tot daca mai e cazul, daca nu cu mana nu in… ci goala, simpla asa cum e, de-aici afara, ca nu mai are sens nimic!
        vii si tu, dupa scoala, nu, sau stai, ca nu e musai s-o gati aici pe toata, incepi tare bine primul an si in iarna aplici pentru schimburi afara, pe programe, carte de sarbatori, ceva efort banesc al familiei pentru plecare si ajunsa acolo, inveti, traiesti, respiri acolo. si cand vezi ca-ti place, ceea ce-ti doresc, poti prelungi sederea pana la absolvire daca nu ma insel. tot asa pe perioade, de la semestru la semestru.

  3. la texele de la facultate nu te-ai gandit:P. sunt 70 de milioane pe an+ carti si alte lucruri de care ai nevoie. si eu vreau sa plec, dar vreau sa termina facultatea (pe care nu am inceput-o inca:D )

Leave a Reply

