Să dea Domnul!

Pavel Năstase, noul rector al ASE, are în programul managerial drept obiectiv reintroducerea examenului de admitere, măsură care va fi aplicată începând cu anul școlar viitor.

Știam asta de ceva timp deja și sper cu toată ființa mea să se și întâmple chestia asta, sentiment care se manifestă și mai puternic când citesc articole ca ăsta.  Am tot zis că nu o să scriu sau, cel puțin, nu o să insist cu subiectul ăsta pe blog, dar uneori, ca acum, nu mai pot. Anul trecut s-au strâns doar din taxele de înscriere vreo 300000 de Euro, anul ăsta am senzația că suma va fi tot pe acolo, dacă nu și mai mare.
Asta ar fi cumva partea plină a paharului, că se pot face tot felul de chestii cu banii ăștia. Cum ar fi să se cumpere lingurițe la Cantina Moxa, dar asta e deja o altă problemă, glumă de interior să-i zicem. Partea foarte goală este că are loc un fel de selecție adversă. Nu vreau să ofensez pe nimeni, dar hai să fim realiști, e mult mai ușor să iei note aproape de 10 la bac atunci când îl dai la istorie, decât când îl dai la mate. Or, eu nu vreau să subestimez neapărat absolvenții de profil uman, dar nici să vii să-mi spui că te poți descurca la facultate la fel de bine ca unul care a făcut mate patru ani (fie ea și doar M2) nu merge. Că nu e așa. Și dacă tu chiar ești atât de super bun și poți, hai să dăm admitere, că tu oricum te pricepi, nu?

Și probabil că dacă mai aud vreodată replica: ”Dar fiecare a făcut ce i-a plăcut la liceu, noi am dat bacul la istorie că spre asta avem înclinație, voi la mate – la fel, care e problema?” o să-mi ies din pepeni. Păi problema e, măi băiatule/fetițo, că dacă ai înclinație spre istorie, ce mama istoriei cauți la ASE? Și dacă mai vine cineva cu argumentul: ”La o cină cu oameni din domeniu se poartă discuții de cultură generală, nu vorbește nimeni despre funcții și integrale, dar dacă nu știi câți ani a domnit Ștefan cel Mare te faci de râs.” cred că albesc prematur. Newsflash! Ca să ajungi la cinele alea de zici tu, trebuie să știi ceva din domeniu, că altfel nu te invită nici naiba și pentru asta se presupune că trebuie să fi învățat ceva în facultate. Iar chestiile alea, vrei tu sau nu vrei, au treabă cu matematica. Multă treabă. Și da, eu am ceva cultură generală și pot în timpul meu liber să mai învăț istorie (și știu câți ani a domnit Ștefănel, da?), tu câtă mate știi?

Dacă mă întrebați pe mine, e cazul ca ASE-ul să revină la examenul de admitere pentru că începe să scadă considerabil calitatea studenților, dar faptul că sunt cozile astea enorme nu e în proporție de 100% vina universității. E și vina unui sistem prost și a unor elevi din ce în ce mai puțin motivați să învețe și să descopere ce anume le place să facă. Permiteți-mi să mă îndoiesc profund că toți de la cozile alea au așa o înclinație spre științele economice pe care și-au descoperit-o într-o noapte după bac. Pac, s-au trezit din somn, s-au ridicat în fund și-au zis: ”Pfoai, ce nașpa-i situația asta cu criza and stuff, noroc cu mine, că mă fac economist și să vezi numai creștere economică, nici n-o să mai știe lumea ce-i aia ciclicitate.” Ca dovadă replicile pe care le dau în articolul de mai sus.

Până una, alta, eu nu pot decât să sper. Să sper că măcar o zecime din admișii de anul ăsta să aibă ceva treabă cu universitatea asta, să sper că de la anul se reintroduce examenul, să sper că generațiile viitoare își bagă mințile-n cap și să sper că o să avem vreodată cât timp trăiesc și eu o lege a educației rezonabilă și, de preferat, cât de cât constantă.

Cheers!

Disclaimer: da, fac parte din generația care a intrat fără admitere la ASE, dar pe mine vestea că s-a scos examenul m-a surprins în timp ce mă pregăteam pentru admitere. La juma’tea lui august. Ca să nu ziceți că râde ciob de oală spartă😉

P.S. ”În capul listei cu 12 opţiuni de specializare, aceasta a bifat comerţ şi marketing, pentru că speră ca după terminarea studiilor superioare să poată lucra în cadrul firmei tatălui ei pe un post de contabil.”

Yes, cause that makes sense. De ce nu s-a dus la Conta dacă vrea să fie contabilă? A, stai că e mai greu nițel acolo. Ok, that was a stupid question.

5 thoughts on “Să dea Domnul!

  1. Si eu vrisez la ASE la anu’ si chiar as vrea admitere. Nu pentru ca stiu prea multa matematica, ci pentru ca e mult mai corect sa intrii in baza unor teste corecte, in locul bacului.
    Dar acum m-ai speriat putin, e multa matematica acolo?:-s

    • Depinde și de facultate. La majoritatea se face un singur semestru și sunt facultăți unde nu e mare nevoie de legături cu ea mai târziu, dar la altele tot timpul vei da peste chestii de mate🙂
      Cam ce facultate te-ar interesa?

  2. A, păi dar stai că vorbim de două lucruri diferite🙂 Eu nu pot să vorbesc decât despre ASE, nu știu la restul universităților cum merg lucrurile. Dar, în principiu, la Marketing nu ar trebui să fie prea multă mate pe nicăieri🙂

  3. Aflata oarecum in miezul problemei, va pot spune un lucru cert: ASE-ul nu va mai avea absolventi economisti! Poate doar cu titlul. Ce mi-a fost dat sa vad in acest an (in timpul “liber”)…m-a uimit. “Nu stiu de ce m-a picat Socol la micro. Am scris o gramada.”, insa, una si aceeasi persoana, nu pricepea de ce in expresia x-1/x, x nu se simplifica si de ce nu ramane -1. =)) ~X(
    Sunt persoane care au intrat in aceasta facultate si NU au nici cea mai mica inclinatie spre domeniul economic. NU POT “vedea” corelatii simple, dara-mi-te pe cele complexe! Te doare mintea…pur si simplu! Macar admiterea facea o selectie. Am avut umanisti f talentati la economie, insa nestiutori la mate. Au recuperat, dar asta pt ca au avut aptitudini in acest sens. Nu poti desprinde economia de matematica… Pur si simplu nu poti!
    Admiterea e singura care poate realiza o selectie reala.

Leave a Reply

