Avensis – new avenues

Intra în amfiteatru și în câteva secunde toată sala înceta să mai facă zgomot. El zâmbea. Un zâmbet indulgent, că ne știa boboci și n-ar fi vrut să fie tocmai el ăla care să ne sperie.  În același timp însă, se aștepta să ne purtăm ca niște adulți. Să ne asumăm alegerile, răspunderile și să ne comportăm în consecință. Da, era genul de profesor care nu impunea, ci se impunea. Nu ne cerea prezență la cursuri, nu ne cerea să ne luăm notițe și zicea că n-o să se supere dacă o să copiem la examen. S-ar fi văzut însă nevoit să ne exmatriculeze, că așa zicea carta universitară. Zâmbetul era acum ușor ironic, dar ironia aia era, într-un fel ciudat, plăcută.
Niciodată nu venea îmbrăcat altfel decât în costum. Elegant și cu o atitudine plină de dezinvoltură, îți menținea atenția nu doar prin aspectul său stilat, ci mai ales prin ceea ce spunea. Își stăpânea materia și-ți explica unele din cele mai complexe conflicte politice printr-o hartă dezordonată aruncată cu creta pe tablă. Am încercat să o reproduc pe coala albă, dar fără niciun rezultat.
Nu plictisea și exigența lui avea o limită a bunului simț; te făcea să simți că și părerea ta, ca student, contează pentru el, iar modul în care încuraja interactivitatea, dar, mai ales, referirile culturale…vorba englezului, priceless!

N-aș putea spune dacă era ceva în felul în care pășea sau era vorba de tactul cu care își scotea paltonul și pălăria în zilele friguroase, ori de timbrul vocii, dar e cert că, oricât eram de obosită, mai beam o cafea și făceam eforturi să fiu atentă. O fi fost pentru că ni se părea că e un gentleman, o fi fost pentru că știam că nu e genul de prof care să-și pună materia pe cea mai înaltă treaptă a piedestalului (fiindcă nu, prioritatea noastră ca studenți la Finanțe nu era Geopolitica), dar am venit la un curs la care știam că nu va fi prezent, doar pentru că ne-a rugat. Ne-a rugat să nu o lăsăm pe înlocuitoare cu sala goală și ne-am dus. O parte, sigur, cei sau cele care îl admiram îndeajuns încât să trecem peste faptul că ne-am uitat la jumătate de film fără sonor despre foametea din Ucraina anilor ’30.
Și flexibilitatea pe care ne-a arătat-o la examen? Cele câteva grile decente și faptul că ne-a dat de ales și ne-a lăsat să scriem fix ce știam noi despre o putere a lumii? Faptul că deși am încurcat niște repere istorice, nu s-a cramponat de asta și mi-a dat 10 pentru că i-am demonstrat că, în afară de faptul că am citit, sunt în stare să și înțeleg și mă duce capul să fac legături între simpatia Rusiei față de noi și prețul gazului?

Da, toate asta îl fac să-mi rămână în minte ca un om remarcabil, un om pe care mi-l închipui uneori închizând ușa bibliotecii pe care o conduce, coborând scările lucioase ale ASE-ului și urcându-se într-o Toyota Avensis. Pentru designul sofisticat și stilat, care îmi amintește de alura lui când se plimba pe scări, printre bănci. Pentru farmecul vizual al interiorului, ce mă face să mă gândesc la atenția sa pentru detalii și pentru boxele din care va răsuna sigur niște muzică bună, exact ca vocea sa în amfiteatrul uneori aproape plin. Pentru cele șapte motorizări, câte una pentru fiecare mare putere a lumii despre care m-a motivat să citesc, e drept, chiar și în seara dinaintea examenului și pentru sistemul Toyota Touch&Go Plus, fiindcă s-a asigurat că ne repetă să cerem mereu mai mult de la noi, să avansăm cât putem, să nu ne mișcăm decât spre mai bine. Și pentru Cruise Control, fiindcă sunt convinsă că n-am fost noi ultimii cărora le va asigura o călătorie relaxantă și plăcută prin istoria Geopoliticii ca știință.

Pentru că nu doar mașina l-ar pune pe el în valoare, ci și Avensis ar căpăta o notă de autenticitate odată ce ar străbate străzile cu mâinile lui pe volan.

Articol scris pentru Superblog – Etapa 1

Leave a Reply

