măgulit e fiecare că n-ai fost mai mult ca dânsul

Aș fi putut să scriu despre săptămâna mea de foc, despre cum simt că în curând o să transpir contabilitate, că efectiv o să-mi iasă așa prin pori sau despre cât de mult îmi doresc să dorm într-o noapte douăsprezece ore. Pur și simplu, să pun capul pe pernă la 9 și să nu mai ridic de acolo până la următorul 9. Aș fi putut la fel de bine să mă plâng de cât de greu îmi merge netul sau că liftul nu funcționează de anul trecut. Da, cred că în curând o să mă obișnuiesc cu ideea și o să mă consider mai aproape de Leonard, Sheldon și Penny din ”The Big-Bang Theory”, al căror lift nu merge de când îi știm noi.

La fel de bine aș fi putut să mă plâng și că nu știu când voi mai termina Shogun-ul ăla, deși îmi place atât de mult și aș fi putut să scriu despre Ivcelnaiv și ”Uibesc”, volum pe care am șansa să-l răsfoiesc ori de câte ori simt nevoia, indiferent că e în timp ce-mi savurez cafeaua sau câteva minute seara, înainte să adorm. Și pentru că am adus vorba de poezie, aș fi putut să vă povestesc de ce îmi place mie Eminescu și ce versuri mi-au rămas în minte pentru că mi-au spus ceva, nu pentru că erau în cartea de română și în programa de bac. Dar nu e nevoie să fie neapărat 15 ianuarie pentru asta, nu? Nu e neapărat să se împlinească 163 de ani de la nașterea lui ca să vă spun că mi-a plăcut enorm ”Odă în metru antic” și că recitesc foarte des măcar pasaje din ”Scrisoarea I”.
Nu e nevoie să fie Ziua Culturii Naționale, nu e nevoie să se desfășoare evenimente la Academia Română sau Muzeul Național de Artă al României pentru ca eu să pot spune că mi se pare jenant să arunci cu tot noroiul posibil în omul ăsta, așa cum am avut șansa să citesc prin tot felul de locuri. Pentru că e una să nu-l ridici în slăvi, să fii conștient că există și alți poeți foarte buni (chiar mai buni) și că a fost în primul rând om, dar e cu totul altceva să-i reduci la minim talentul și munca și să-l judeci mai întâi prin prisma vieții personale. (Și acest lucru e valabil, în ceea ce mă privește, pentru toate personalitățile.)
Așa, și ce dacă Eminescu n-a murit de geniu, ci de sifilis? Cum zicea Octavian Paler în ”Scrisori imaginare”, câți bolnavi de sifilis nu au fost și nu sunt pe lume? De ce n-au scris toți ”Florile Răului” ca Baudelaire sau [inserează numele poeziei aici] ca Eminescu?

Dar nu e nevoie să scriu toate astea azi. Azi pot să spun foarte bine doar că, probabil dintr-un egoism și un amor propriu exagerate, oamenii au tendința de a respinge valorile deseori. Când cineva face un lucru foarte bine și este, în mod clar, mult peste nivelul lor, apar acele discuții plate, în care i se disecă viața personală, probabil și pentru că e greu să vorbești despre opera unui asemenea om. Câți bani a avut? Unde și-a petrecut nopțile? Cu câte femei a umblat? De la cine a luat și cui a dat sifilis? A fost comunist? Cu câți ani e mai mică nevastă-sa decât el? Cum să vrea să fie incinerat? De ce poartă palton alb? Și așa mai departe.

Dacă am încerca să învățăm să-i apreciem cu adevărat pe cei mai buni decât noi, ne-am putea salva de la mediocritate. Câți dintre noi o facem?
”Există oameni fără o vocație deosebită care știu să prețuiască și să admire; acest simplu fapt îi salvează de la mediocritate. În schimb, mediocritatea autentică nu-i iartă geniului că se deosebește de ea. Și atunci îl declară anormal.” (O. Paler, ”Scrisori imaginare”)

2 thoughts on “măgulit e fiecare că n-ai fost mai mult ca dânsul

  1. Pentru mine Eminescu va avea un loc special intotdeauna din simplul motiv ca scrisorile de dragoste dintre el si Veronica, precum si poezile care (stiu sigur!) ca le descriu povestea de amor, au fost primele cuvinte care m-au facut sa vad dragostea ca pe ceva mai mult decat impartit pat, mancare si aer…

    • Eu nu am citit scrisorile lui, dar sunt convinsă că viața oricărui om înseamnă mult mai mult decât o fac să pară cei care o comentează🙂 Poate reușesc să le parcurg și eu😀

Leave a Reply

